초기 미국 영화로 보는 우생학과 산아제한운동
= The Paradoxes of Lois Weber"s Where Are My Children (1916) - Representation of the Eugenics and Birth Control Movement in Early American Cinema -
- 저자[authors] 김효정(Molly Kim)
- 학술지명[periodical name] 씨네포럼
- 권호사항[Volume/Issue] Vol.-No.29[2018]
- 발행처[publisher] 동국대학교 영상미디어센터
- 자료유형[Document Type] 학술저널
- 수록면[Pagination] 93-118
- 언어[language] Korean
- 발행년[Publication Year] 2018
- 주제어[descriptor] 로이스 웨버,산아제한운동,우생학,내 아이들은 어디 있는가,초기 미국영화,Lois Weber,Margaret Sanger,Early American Cinema,Birth Control Movement,Eugenics Discourse
초록[abstracts]
[1916년에 개봉한 엑티비스트 여성 감독, 로이스 웨버의 <내 아이들은 어디 있는가>(Where are my children)는 초기 무성영화들 중 가장 큰 상업적 성공을 기록한 영화이자 논란의 중심이 되었던 작품이다. 논란이 되었던 이유는 비슷한 시기에 재판을 받고 있던 급진적 페미니스트 여성 운동가, 마가렛 생어의 산하제한운동 지지 투쟁에 영감을 얻어 영화를 고안하고, 당시 범법 행위로 간주되던 피임과 낙태를 전면에 주제로 내걸었기 때문이다. 그러나 <내 아이들은 어디 있는가>가 페미니스트 운동에 영감을 받아 제작되고 그들이 주창했던 이슈를 영화의 메인 주제로 하고 있음에도, 그것을 다루는 시선은 모순적이다. 영화는 산하제한운동을 정당화하는 기제로 우생학을 이용하고, 이를 설파하고 관련된 집행을 하는 인물을 사회적 권위를 가진 남성 캐릭터로 설정함으로써 사실상 우생학 담론과 가부장적 권위 체제를 확고히 하는 것처럼 보인다. 이러한 양가적 태도는 이 영화를 만든 초기 여성 상업 영화감독 중 한 명이자 여성 노동자, 낙태 등 사회 전반의 문제들, 특히 마이너리티와 저소득층의 이슈를 다룬, 이른바 ‘엑티비스트시네마(activist cinema)’의 주도적 인물이었던 로이스 웨버의 커리어적 행보를 고려했을 때 더 아이러니가 아닐 수 없다. <내 아이들은 어디 있는가>의 모순적인 시선, 특히 산아제한 운동을 지지하는데 있어 우생학과 가부장적 관점을 수용함으로 보여지는 역설로 인해 영화는 학문적으로 비판을 받았고, 작품의 의의 자체가 과소평가 되었다. 이런 맥락의 비판이 타당성에 근거하고 있음에도 영화의 재조명과 재평가가 필요한 이유는 다른 어떤 매체도 제기 하지 못한 페미니스트 운동과 산하제한 캠페인에 대한 문제의식 및 미디어적, 대중적 관심이 웨버의 영화로서 실현되었기 때문이다. 이 논문은 로이스 웨버의 최고의 흥행작이자 문제작, <내 아이들은 어디 있는가>가 전달하는 다양한 시선들을 통해 여성인권운동에 기초한 산하제한운동이 역설적이게도 우생학 이론을 수용해야 했던 배경을 설명하고 이에 기초하여 <내 아이들은 어디 있는가>를 재평가 하고자 한다.
During the late teen years, the issues of contraception and abortion were hotly debated in early American society with the campaign led by Margaret Sanger, a feminist advocate who was going through legal battles in support of the women"s right for birth control. Sanger particularly used eugenics to call attention to the birth control movement. Lois Weber, an activist and film director produced a film, Where are my children (1916) inspired by Sanger"s case on birth control. The film depicted a story about a rich childless couple, which wife has had an abortion to keep her personal life. It involved with the trial held to determine whether or not birth control should be legalized. The film gathered the enormous success at the box office as well as unprecedented media attention for its rendition of such controversial topic. Where are my children has been marginalized from film scholarship and criticized by scholars (Kuhn, Pravadeli, Ritzenhoff) despite the enormous popularity and media coverage that it received at that time. It is because the film problematically privileges the eugenics discourse in defense of birth control. The film campaigns the necessity of birth control in an eugenicist way by explicating that a working class family should not have children while advocating birth by a rich, socially successful one. Over time, Weber"s treatment of birth control in Where are my children was further criticized in regards to her career as an activist and a pioneer of ‘activist cinema’ which aimed to highlight the issues of class and gender inequality. This article however provides an in-depth analysis of the film in conjunction with the previous scholarly criticism to trace the larger trajectory of how reproductive rights are treated, addressed, and represented in the visual and verbal rhetoric of Where are my children. It is not fair to omit the significance of the film and the academic attention all together considering not only for the record-breaking mass success but also for the public awareness on the issue of birth control instigated by the film, especially during the period when public discussion of birth control was subjected to legal consequences. By delivering the multiple voices existed in the early American society around the issue of birth control and its unlikely alliance with eugenics discourse, this essay highlights contraception/ abortion films of the late teens with specific relation to contemporaneous eugenics discourse and the early birth control movement.]
목차[Table of content] Ⅰ. 들어가는 글 Ⅱ. 산아제한운동과 우생학 그리고 로이스 웨버 Ⅲ. <내 아이들은 어디 있는가> 의 양가성: 내러티브와 재현 모드분석 Ⅳ. <내 아이들은 어디 있는가>의 비판과 재조명 Ⅴ. 결론 참고문헌 국문초록 Abstract