관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 337
발행년 : 2006 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 생명윤리 Vol.7 No.1 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A82411325 

국가생명윤리심의위원회 구성 및 운영의 개선방안 = The improvement plan for organization and management of National Bioethics Committee


  • 제어번호 : 82411325
  • 저자명 : 이인영(Lee In-Young)
  • 학술지명 : 생명윤리
  • 권호사항 : Vol.7 No.1 [2006]
  • 발행처 : 한국생명윤리학회
  • 자료유형 : 학술저널
  • 수록면 : 71-87(17쪽)
  • 언어 : Korean
  • 발행년도 : 2006년
  • KDC : 570
  • 등재정보 : KCI등재후보
  • 주제어 : 국가생명윤리심의위원회 ,생명윤리 ,생명윤리법 ,National Bioethics Committee ,Bioethics ,Bioethics Law



초록 (Abstract)

The rapid developments in science and technology, which increasingly affect our understanding of life and life itself, resulted in a strong demand for a global response to the ethical implications of such developments. Ethical issues raised by the rapid advances in science and their technological applications should be examined with due respect to the dignity of the human person and universal respect for human rights. In order to support for research, national or regional governments shall arrange all necessary measures to deal effectively with problems concerning bioethics that may arise during the process of developing and utilizing biotechnology.
According to Bioethics and Bio-safety Act (2005) in Korea, there shall exist a National Bioethics Committee, responsible to the President, whose function it is to review the issues concerning bioethics and biosafety in the life sciences and biotechnology. The Committee will be composed of between 16 and 21 persons, including one Chairperson and one Vice-Chairperson. Membership in the Committee shall be as follows. The following ministers will all be members of the Committee: the Minister of Education and Human Resources Development, the Minister of Justice, the Minister of Science and Technology, the Minister of Commerce, the Minister of Industry and Energy, the Minister of Health and Welfare, the Minister of Gender Equality, and the Minister of Government Legislation. The president will appoint not more than seven representatives of the academic, scientific, and industrial spheres, each of whom have professional knowledge and experience in the fields of life science or medical science. The president will appoint not more than seven representatives of the fields of religion, philosophy, ethics, social science, law, NGO groups, or gender equality.
There is no question that bio-technological developments have been, and can be, of great benefit to humankind in increasing life expectancy and improving the quality of life. But we should emphasize that such developments should always seek in the recognition of the dignity of the human person and universal respect for human rights. Last year some serious accidents in relation to bioethics and research ethics occurred in Korea. We should recognize the need for such research and developments to occur within the framework of bioethical principles. To promote equitable access to bio-technological developments, we should foster multidisciplinary and pluralistic dialogue about issues within society.
First of all, independent and multidisciplinary ethics committees should be established and promoted at the appropriate level in order to assess the relevant ethical, legal, scientific and social issues related to research projects involving human beings. In the same way, ethics committees should provide advice and appropriate assessment on ethical problems. We should promote professionalism, honesty and integrity and transparency in ethical decision-making on all conflicts of interest and appropriate sharing of knowledge. The ethical committees should functionally fulfill its tasks and carry out their work in accordance with the principles of bioethics and biosafety.



목차 (Table of Contents)

  • Ⅰ. 들어가는 말
  • Ⅱ. 국가생명윤리심의위원회의 운영 경과

    Ⅲ. 합의체로서 구성의 중립성 문제와 개선방안

    Ⅳ. 탈정치성에 의한 신뢰성 확보의 문제

    Ⅴ. 위원회 기능의 충실성 문제와 실질적 조사권한

    Ⅵ. 맺는 말


    List of Articles
    번호 제목 발행년 조회 수sort
    공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11463
    337 17 신경과학 신경윤리의 성찰과 전망 / 최경석 2011  76
    336 4 보건의료 철학 의료기관 종사자들의 기업윤리 인식에 관한 연구 / 정호일 외 2017  79
    335 23 연구윤리 황우석 이후 연구진실성 거버넌스의 변화 / 김명심 2015  90
    334 1 윤리학 ‘개인의 명예 존중’과 ‘사생활 보호’ 관련 뉴스 보도에 관한 연구 / 최경진 2018  91
    333 4 보건의료 철학 간호대학생의 생명의료 윤리의식 교육 / 김선영 2016  94
    332 17 신경과학 Neuroscience, Ethics, and National Security: The State of the Art 2012  102
    331 4 보건의료 철학 의사의 소셜미디어 활동과 관련된 제언 / 이세라 2019  105
    » 2 생명윤리 국가생명윤리심의위원회 구성 및 운영의 개선방안 / 이인영 2006  107
    329 2 생명윤리 생명윤리와 소통(疏通)의 문제 : 황우석 스캔들에서 얻은 교훈/맹광호 2007  107
    328 4 보건의료 철학 의학교육에서의 의료윤리 교육방법 / 김옥주 2016  112
    327 2 생명윤리 생명윤리에서의 '자율성'에 대한 이해 / 김광태 2015  114
    326 2 생명윤리 중등 도덕과 생명의료윤리교육에 대한 비판적 검토/김상돈 2006  116
    325 1 윤리학 의료에 있어서의 윤리와 법 / 주호노, 배현아 2009  118
    324 15 유전학 인체 시료 및 유전자은행의 윤리ㆍ사회적 고찰 / 최은경 2008  118
    323 18 인체실험 인체유래물의 이용과 형사법적 규제 / 최민영 2018  118
    322 18 인체실험 임상윤리상담과 병원윤리위원회 / 최경석 2017  123
    321 8 환자 의사 관계 '의료적 결정'에 대한 윤리적 정당성의 근거 / 정재우 2015  124
    320 20 죽음과 죽어감 [특별기고] 생명말기에 관한 논쟁과 인격주의 생명윤리/곤잘로 미란다 2016  127
    319 18 인체실험 웨스턴 연구윤리심의위원회의 특성 / 신희영 2007  130
    318 20 죽음과 죽어감 “내가 죽으면”: 초고령화 일본사회에서 생명정치와 죽음윤리 / 김희경 2018  130