빅데이터와 인공지능 기술을 이용한 보조공학 활용 방안에 관한 소고
=A Study on the Application of Assistive Technology Using Big Data and Artificial Intelligence
저자[authors] 김용욱 ( Kim Yong-wook ), 김남진 ( Kim Nam-jin )
학술지명[periodical name] 특수아동교육연구
권호사항[Volume/Issue] Vol.20No.1[2018]
발행처[publisher] 한국특수아동학회
자료유형[Document Type] 학술저널
수록면[Pagination] 53-68
언어[language] Korean
발행년[Publication Year] 2018
주제어[descriptor] 4차 산업혁명, 빅데이터, 인공지능, 보조공학, 전문가 시스템, fourth industrial revolution, Big Data, Artificial Intelligence, assistive technology, expert system
초록[abstracts]
[연구목적: 이 연구는 4차 산업혁명시대의 보조공학 활용 방안을 모색하고자 함을 목적으로 한다. 연구방법: 이에 4차 산업혁명에 대한 문헌 고찰을 통해 주요 핵심 기술들에 대한 개념 정립, 주요 핵심 기술의 교육적 활용 현황, 보조공학 활용상 문제점 및 대안을 제시하였다. 핵심 기술에 해당하는 빅데이터, 인공지능의 개념을 살펴보았으며, 이를 토대로 학습 애널리틱스와 교육 데이터 마이닝 기능의 내장 방안, 보조공학기기의 인공지능화 방안 등을 최근 발표된 특수교육 정책과 관련지어 고찰하였다. 연구결과 및 결론: 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보조공학기기에 학습 애널리틱스와 교육 데이터 마이닝 기능을 갖춤으로써 보조공학기기 자체가 특수교육대상자의 공학적 요구, 학습자 기본 정보 및 특성, 학습자의 환경에 대한 다양한 정보를 수합하고 분석할 수 있도록 해야 한다. 둘째, 보조공학기기 자체의 인공지능화를 통해 특수교사가 보조공학기기에 대한 정보 획득에서부터 전반적인 과정에 관여할 수 있도록 해야 하는 바, 현실적인 과학기술의 발전정도를 고려하여 전문가 시스템 활용을 제안하였다.
Purpose: The purpose of this study is to explore ways to utilize assistive technology in the era of the fourth industrial revolution. Method: Through the review of the literature on the fourth industrial revolution, the researchers established the concepts of major core technologies, educational utilization of major core technologies, problems and alternatives in utilizing assistive technology. Based on this, the study examined the concepts of big data and artificial intelligence corresponding to core technology, and examined the built-in learning analytics, educational data mining function, and artificial intelligence of assistive technology devices. Results & Conclusion: The results of the study were as follows. First, by providing learning analytics and educational data mining for assistive technology devices, the assistive technology devices itself should be able to collect and analyze various information about the technological needs of the special education subjects, basic information and the characteristics of the learner, and the environment of the learner. Second, through the artificial intelligence of the assistive technology device itself, the special teachers should be able to participate in the overall process from the information acquisition of the assistive technology device and suggest the utilization of the expert system considering the reality.]