영유아 대상으로 한 IoT 헬스케어 디바이스 개발을 위한 분석 연구
저자[authors] 신은주,김호권
학술지명[periodical name] 예술인문사회융합멀티미디어논문지
권호사항[Volume/Issue] Vol.8No.2[2018]
발행처[publisher] 인문사회과학기술융합학회
자료유형[Document Type] 학술저널
수록면[Pagination] 41-50
언어[language] Korean
발행년[Publication Year] 2018
주제어[descriptor] IoT, 헬스케어, 스마트 디바이스, 웨어러블 디바이스, 영아, 유아
초록[abstracts]
[실생활의 오프라인 데이터를 수집, 분석하여 사용자에게 스마트 기기로 정보를 제공하는 스마트 헬스케어는 고령화 현상, 의료비 급등, 치료에서 예방 중심으로의 의료 서비스 패러다임의 변화, 삶의 질 개선 등의 사회적 변화로 급성장하고 있다. 스마트 헬스케어의 대상은 환자, 일반인뿐만 아니라 안전하고 건강한 육아를 위한 영유아와 보호자로 확대되어 서비스, 정보 제공자, 이용자의 범위도 다 양화되고 있다. 하지만 영유아를 위한 스마트 헬스케어 개발은 초기 단계로 아이의 요구사항, 건강, 안전 및 발육 상태 등을 모니터링하여 위험알림, 건강 상태, 양육을 위한 적합한 정보를 제공하기 위 해 체계적인 연구가 필요하며 이에 본 논문에서 문헌 연구를 바탕으로 영유아 헬스케어 IoT 사례를 조사하고 분석하였다. 그 결과, 초기 개발 단계인 영유아 헬스케어 IoT는 건강 관리, 질병 예방, 신변 안전 등 건강과 안전 분야에 집중되어 있는데 부모의 올바른 양육 교육과 유아의 건강한 생활 교육 등의 복지와 교육 분야로 콘텐츠의 외연 확장이 가능하며 유아의 자발적인 참여와 흥미를 높이기 위 해 엔터테인먼트 분야와의 접목으로 캐릭터나 게임 디자인 개발과 함께 초소형, 초경량의 웨어러블과 기존의 상품의 스마트화가 촉진될 수 있음을 확인할 수 있었다.
Smart health care that provides analyzed information by collecting and integrating physical data via smart devices is growing rapidly due to the social changes that includes aging phenomenon, the increase of medical expenses, the change of medical service paradigm from treatment to prevention, and improvement of living quality. Smart health care targets is expanded to not only patients but also healthy public and more infants, toddlers and parents so that the range of services and information providers are diversified. However, the development of smart healthcare for infants and toddlers needs more studies to monitor the child's needs, health, safety, risk notification, health status, and provide appropriate information service. Consequently, related case studies is analyzed through literature review and the development future direction is suggested in this paper. As a result, IoT is focused on the health and safety such as health care, disease prevention, and personal safety in its early stage. However, it is possible to expand the contents in the welfare and education fields such as healthy caring and educating infants and toddlers. In order to increase the more participation and interest of young children, it is be promoted that existing products is going to be smarter by the development of character and game design for the entertainment, the compact size, and lightweight wearable.]