융복합 교육시대에 간호대학생의 장기이식 인식에 관한 모색
- 저자[authors] 이자옥,오은영
- 학술지명[periodical name] 디지털융복합연구
- 권호사항[Volume/Issue] Vol.16No.5[2018]
- 발행처[publisher] 한국디지털정책학회
- 자료유형[Document Type] 학술저널
- 수록면[Pagination] 289-297
- 언어[language] Korean
- 발행년[Publication Year] 2018
- 주제어[descriptor] 인식, 장기이식, 학생, 간호, 융복합시대, Recognition, Organ transplantation, Students, Nursing, Convergence and integration time
초록[abstracts]
[본 연구는 간호대학생의 장기이식 인식에 관해 모색해보고자 생명의료윤리의식과 장기기증태도와의 관계를 확인하 였다. 202명의 간호대학생을 대상으로 2017년 4월부터 7월까지 자료를 수집하였다. 연구결과 대상자의 생명의료윤리의식은 2.98점, 장기기증태도는 2.67점이었고 뇌사는 2.67점으로 가장 낮았다. 두 변수간의 관계는 양의 상관관계이었고(r=.18, p<.01) 생명의료윤리의식의 영향요인은 장기기증태도, 성별, 생명윤리의식에 관한 교육 수혜경험이었으며 설명력은 9.1%이 었다. 본 연구 결과를 바탕으로 장기이식의 인식고취를 위해 뇌사 및 장기기증 태도 함양에 초점을 둔 간호윤리교육이 필요 함을 제안한다.
The purpose of this study was to recognition of organ donation of nursing students in convergence and integration time so was to investigate the relationship between consciousness of biomedical ethics and attitude in organ donation. The participant were 202 nursing students and data were collected from April until July of 2017. Findings showed that consciousness of biomedical ethics wes 2.98 and attitude in organ donation was 2.67, and brain death was lowest at 2.67. The relationship between two variables showed a positive correlation(r=.18, p<.01), and Affecting Factors of consciousness of biomedical ethics was attitude in organ donation, gender, experience of studying for biomedical ethics, and the explanatory power was 9.1%. This result that for promotion of recognition of organ donation, we propose to implementing nursing ethics education focused on brain death and attitude in organ donation.]
목차[Table of content]
요약 Abstract 1. 서론 1.1 연구의 필요성 1.2 연구 목적 2. 연구 방법 2.1 연구 설계 2.2 연구 대상 및 표집 방법 2.3 연구 도구 2.4 자료수집 방법 및 절차 2.5 자료 분석 방법 3. 연구 결과 3.1 대상자의 일반적 특성 3.2 대상자의 일반적 특성에 따른 생명의료 윤리의식과 장기기증태도 3.3 생명의료윤리의식과 장기기증태도와의 상관 관계 3.4 생명의료윤리의식의 영향요인 4. 논의 5. 결론 REFERENCES