탈북보건의료인의 국내 보건의료인 자격취득 지원방안
= Supports for Qualification of R0efugees Health and Medical Professionals
- 저자[authors] 민하주 ( Ha-ju Min ), 엄태림 ( Tae-rim Um ), 정형선 ( Hyoung-sun Jeong )
- 학술지명[periodical name] 대한보건연구
- 권호사항[Volume/Issue] Vol.43No.3[2017]
- 발행처[publisher] 대한보건협회
- 자료유형[Document Type] 학술저널
- 수록면[Pagination] 1-12
- 언어[language] Korean
- 발행년[Publication Year] 2017
- 주제어[descriptor] 통일, 북한이탈주민, 탈북보건의료인, 의사자격취득, 의사 국가고시, Unification, North Korean refugee, Refugee health professionals, Qualification, Medical licensing examination
초록[abstracts]
[연구목적 : 국내에 거주하고 있는 탈북보건의료인들에 대한 성공적인 보건의료인 자격취득 지원 방안을 제시하였다. 연구방법 : 현재 국내에 거주하고 있는 북한이탈주민으로, 북한거주 당시 보건 분야의 정규교육과정을 이수, 면허를 취득하고, 보건의료직 종사경험이 있는 자 21명을 대상으로 개별심층면담을 실시하였다. 연구결과 : 탈북보건의료인들은 국내 의사면허를 취득하는데 상당한 어려움을 겪고 있었다. 그 원인은 국가고시 응시자격절차의 복잡함, 의학수준 및 의학용어의 차이, 경제적 어려움, 문화적 차이 등으로 나타났다. 결론 : 정부는 탈북보건의료인들의 정착지원에 대한 강력한 정책적 의지를 갖고 이를 위한 법률개정 및 재정적 지원을 해야하며, 개개인의 연령과 경험, 그리고 전문직 특성 등을 고려한 맞춤형 교육지원체계를 도입해야 한다.
Objective: The study aims to suggest strategies supporting qualification of North Korean refugee health professionals in South Korea. Methods: In-depth interviews are conducted to identify the difficulties faced by refugee health professionals in the process of qualification. Interviewed were 21 refugee health professionals. Qualitative analysis were made against the interview contents. Results: Refugee health professionals face considerable difficulties in acquiring medical licenses in South Korea. Analysis of the interview revealed three main reasons: (1) hard and long procedures to obtain the qualification to take a medical licensing examination, (2) difficulty in understanding medical terminology in English, and (3) economic difficulties during the period of preparation for the examination etc. Conclusion: Relevant laws need to be revised in terms of medical college entrance, medical licensing and medical education, taking North Korean refugee health professionals into consideration. It is suggested to prepare education and training programs customized for their abilities and skills.]