피임과 낙태가 여성에게 미치는 영향 - 「여성의 존엄」(Mulieris Dignitatem)에 근거하여-
= The Effect of Contraception and Abortion on Women
- 저자[authors] 유혜숙(Yu Hae Sook)
- 학술지명[periodical name] 인격주의 생명윤리
- 권호사항[Volume/Issue] Vol.8No.2[2018]
- 발행처[publisher] 가톨릭생명윤리연구소
- 자료유형[Document Type] 학술저널
- 수록면[Pagination] 73-108
- 발행년[Publication Year] 2018
- KDC[Korean Decimal Classification] 190
- 주제어[descriptor] 피임,낙태,여성,여성의 존엄,Contraception,Abortion,Women,Women s Dignity
초록[abstracts]
[오늘날 피임은 상식의 하나가 되었고, 낙태는 찬반 논쟁을 넘어 ‘낙태죄 폐지’, 곧 낙태 합법화의 기로에 놓여 있다. 이런 시점에서 본고는 먼저 피임과 낙태가 여성에게 미치는 영향을 일반적 · 사회적 차원에서 논의되는 내용을 중심으로 살펴보고, 이를 교회 가르침에 근거하여 고찰 하였다. 일반적 · 사회적 차원에서 흔히 피임과 낙태를 인구조절과 가족계획의 효과적인 수단, 교회, 남성, 성과 생식으로부터의 해방, 인권의 차원에서 보장받아야 할 여성의 자기 결정권의 행사로 이해한다는 점을 제시하였다. 하지만, 「인간 생명」(Humanae Vitae)과 「생명의 복음」(Evangelium Vitae)에 따르면, 고의적 피임과 직접적 낙태는 산아 조절의 그릇된 방법이며, 여성은 피임과 낙태로 교회, 남성, 성과 생식으로부터 해방되었다기보다는 교육과 경제 활동의 참여로 남녀평등의 사회로 나아가게 되었고, 무절제한 성의 추구로 인해 오늘날 우리는 오히려 성의 우상화와 상품화에 직면하고 있다는 사실을 적시하였다. 이어 「여성의 존엄」(Mulieris Dignitatem) 반포 30주년에도 불구하고 이 문헌의 존재 사실조차 모르는 이들이 많고 관련 연구 역시 상당히 미진하기에, 오늘의 한국사회에서 찬반 치열한 논쟁을 거듭하고 있는 피임과 낙태 문제를 「여성의 존엄」 가르침에 비추어 피임과 낙태가 여성에게 미치는 영향을 중심으로 고찰하였다. 「여성의 존엄」은 동정녀로 서 하느님의 어머니가 되신 성모 마리아에 근거하여 여성의 소명을 모성과 동정이라는 측면에서 제시하기에, 여성은 모성과 절제의 덕을 동반하는 정결한 삶을 통해 여성으로서의 정체성과 사명, 인격을 완성해 나가야 한다고 강조하였다. 또한, 「여성의 존엄」은 여성의 존엄과 소명이 본질적으로 사랑의 경륜으로 드러난다고 제시하기에, 사랑을 증언하는 삶이 여성의 존엄이요 소명이라는 사실을 확인하였다. 이런 맥락에서 피임과 낙태는 여성의 특성인 모성을 포기하게 하고 모성에 상처를 입히며, 동정의 가치와 동정생활의 숭고함을 손상시키고, 사랑의 경륜과 사랑의 삶을 위협한다는 사실을 고찰하였다. 하지만, 피임과 낙태가 남녀 불평등의 결과이기도 하므로, 남성과 여성의 동등성이 구현되어야 하고, 자녀를 잉태하고 양육하는 데 있어서도 남성의 공동 책임성과 남성과 여성의 동반자적인 협력이 필요하다는 사실도 강조하였다. 또한, 사회적 · 국가적 차원에서는 ‘낙태죄’를 폐지하는 차원의 접근이 아니라 남성과 여성이 함께 힘을 모아 아이를 잘 양육할 수 있도록 그들의 ‘출산권’을 전방위적으로 지원하는 시스템을 구축해 나가는 것이 선결되어야 한다는 점을 주장하였다.
Currently, contraception has become part of common sense, and abortion remains at the crossroads of ‘abolition of abortion’, and legalization of abortion, beyond the pros and cons surrounding the issue. We analyzed the effects of contraception and abortion on women, focusing on the general and social levels, and based on Church teachings. In general and social terms, contraception and abortion are understood as effective means of population control and family planning, liberation from Church, men, sexual reproduction, and exercise of self-determination by women guaranteed as part of human rights. However, according to Humanae Vitae and Evangelium Vitae, deliberate contraception and direct abortion are unlawful birth control methods. Women are not liberated from contraception and abortion by the churches, men, and sexual reproduction. Instead, education and economic activity contribute to gender equality. We state that the pursuit of immeasurable sex conflicts with the idolization and commoditization of sex. Despite the 30th anniversary of Mulieris Dignitatem, its existence remains unknown, and related research is also inadequate. Contraception and abortion issues are controversial in current Korean society. Therefore, we examined the role of contraception and abortion in light of the Mulieris Dignitatem teaching, focusing on their effect on women. The Mulieris Dignitatem is based on Virgin Mary, who is considered a virgin and as the mother of God, and associates her with maternity and virginity. We emphasized that women should complete their identity, mission, and personality via motherhood and virginity accompanied by temperance. In addition, Mulieris Dignitatem confirms that the dignity and vocation of women are manifested in essence by the economy of love. Therefore, we confirmed that life testifying love upholds the dignity and vocation of women. In this context, we consider the role of contraception and abortion in abandoning and hurting maternity, undermining the value and sublime principles of virginity, and a threat to the economy of love and a life of love. However, we also emphasized the need for equality of men and women, and the shared responsibility of men and women in conception and upbringing of children, because contraception and abortion are also a result of gender inequality. However, we are not approaching the abolition of abortion crimes at the social and national levels, although we need to establish a system that supports the birth rights such that men and women communicate with each other and raise children successfully.]
목차[Table of content]
Ⅰ. 들어가는 말 Ⅱ. 일반적 · 사회적 이해 Ⅲ. 일반적 · 사회적 이해에 대한 비판적 고찰 Ⅳ. 「여성의 존엄」의 가르침 Ⅴ. 나가는 말