발행년 : | 2017 |
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구분 : | 국내학술지 |
학술지명 : | 倫理硏究 |
관련링크 : | http://www.riss.kr/link?id=A105208166 |
소비자 윤리 관점에서 본 인공지능 시대의 윤리교육
= Moral Education in the Age of Artificial Intelligence: From the Perspective of Consumer Ethics
초록[abstracts]
[인공지능, 로봇, 빅데이터 기술의 발전에 대한 낙관적 기대와 비관적 우려가 교차하고 있다. 현재 이루어지고 있는 인공지능에 관한 철학적, 윤리적 연구들은 대부분 인공지능과 인간지능의 경쟁, 인간의 통제를 벗어난 인공지능의 자율성 등의 주제에 천착하고 있다. 이러한 논의는 개발자나 공급자의 윤리와 더 밀접한 관련을 갖는다. 인공지능의 철학적 존재론과 인식론에 관한 이해를 갖는 것도 의미있지만, 학교에서 가르치는 윤리 교과 내에서 인공지능과 관련된 정보윤리 내용요소들을 설정하기 위해서는, 좀더 실생활과 밀접한 실용적 윤리 문제들에 초점을 맞출 필요가 있다. 인공지능과 로봇 기술이 적용된 상품을 구매하고 사용하는 소비자의 관점에서 겪게 될 여러 가지 윤리 문제를 소비자의 권리와 책무라는 측면에서 전망하였다. 10대 소비자 권리와 6대 소비자 책무를 제안하며, 각 항목별로 예상되는 문제와 윤리적 쟁점들을 정리하였고, 윤리교육의 3대 성취목표인 인지, 정의, 행동 영역별로 지향해야 할 덕목과 역량들의 예시를 검토하였다.,
Artificial Intelligence, Robot, and Big Data technologies can be called the Big 3 key words of the era of AI. About the future of AI tech, many optimistic forecasting and deep pessimistic concerns are crossing at the same time. Most of the discussions have focused on topics such as competition between AI and Human Intelligence, and the level of AI’s autonomy. These discussions have a closer connection with the developer and provider ethics. It is important to know about the philosophical ontology and the epistemology of AI, but for the contents of moral education, many topics in daily life and more practical contents are needed. From the standpoint of consumers who purchase and use products with artificial intelligence and robotic technology, I have anticipated various ethical problems to be experienced from the perspective of consumer rights and responsibilities. I propose 10 consumer rights and 6 consumer responsibilities, and summarize the anticipated problems and ethical issues for each item. Furthermore, it exemplifies the virtues and competencies to be pursued by three areas of ethics education: cognition, emotion, and practice.]