초등 도덕과 교육에서의 생명 윤리 교육
- 저자[authors] 이인재
- 학술지명[periodical name] 생명윤리
- 권호사항[Volume/Issue] Vol.9No.1[2008]
- 발행처[publisher] 한국생명윤리학회
- 자료유형[Document Type] 학술저널
- 수록면[Pagination] 19-32
- 언어[language] Korean
- 발행년[Publication Year] 2008
- KDC[Korean Decimal Classification] 570
- 주제어[descriptor] 생명존중,생명윤리,생명공학,생명윤리교육,또래 간 토론 수업,도덕성 발달,초등 도덕과 교육,life respect,bioethics,biotechnology,bioethics education,peer transactive discussion,moral development,elementary moral education
초록[abstracts]
[생명윤리교육과 관련하여 볼 때, ‘무엇’을 가르칠 것인가의 문제(내용)에 대해서는 많은 논의를 하면서도 ‘어떻게’ 그것을 효과적으로 가르칠 것인가의 문제(교수 · 학습의 방법)에 대해서는 체계적인 연구와 적용이 뒤따르지 못했다. 생명윤리교육이 효과를 거두기 위해서는 학교 급별 학생들의 발달 수준과 가르쳐야 할 내용적 특성에 적합한 방법론이 마련되어야 하고, 관련 과목과의 유기적 연계 속에서 체계적으로 교육되어야 한다. 이를 위해서는 학생들이 적극적으로 생명윤리 문제에 참여하여 주도적인 학습을 할 수 있는 교수 · 학습 모형의 개발이 요구된다. 이러한 문제 인식을 가지고 본 논문에서는 초등학교 도덕과 교육에서의 생명윤리교육의 현황과 보완해야 할 점을 내용 및 방법적 측면에서 살펴본 후, 초등학생들이 생명윤리 문제가 갖는 복잡하고 풀기 어려운 도덕적 딜레마를 올바르고 합리적으로 판단하고 결정할 수 있도록 하기 위해 “또래 간 토론 수업”의 과정을 제시하였다.
Concerning bioethics education, although it has been discussed enough 'what' to teach, systematic studies and applications have been hardly followed the matter 'how' to teach effectively (teaching-learning methods). To obtain the effects from bioethics education, its methods which are suitable for both students' developmental level of each school phase and traits of contents have to be arranged, and it has to be performed systematically in organized connection with its relative subject. For the sake of it, it demands to develop a teaching-learning model in which makes students possible to take part in bioethical issues actively and eventually take a leading role in learning process. With this critical mind, after examining the present statue and the weak points of bioethics education of elementary moral education in aspects of its contents and methods, this thesis presents the process of 'peer transactive discussion' in order that elementary school students may judge and decide rationally in solving perplexing ethical dilemmas of bioethics issues.]
목차[Table of content]
【국문초록】 Ⅰ. 서론 Ⅱ. 초등학교 도덕과 교육에서의 생명윤리교육의 현황 Ⅲ. 초등학교 도덕과 생명윤리교육에서 또래 간 토론 수업의 의의와 교수 · 학습 과정 Ⅳ. 결론 【Abstract】