생명의료윤리 교육 이수에 따른 간호대학생의 생명의료윤리 의식, 관련 지식, 인식 및 태도의 차이
= The difference of biomedical ethics consciousness, related knowledge, awareness, and attitude of nursing college students according to the completion of biomedical ethics education
저자[authors] 박미라(Meera Park),제남주(Nam Joo Je)
학술지명[periodical name] 한국산학기술학회논문지
권호사항[Volume/Issue] Vol.19No.11[2018]
발행처[publisher] 한국산학기술학회
자료유형[Document Type] 학술저널
수록면[Pagination] 137-147
언어[language] Korean
발행년[Publication Year] 2018
주제어[descriptor] Bioethics,Consciousness,Death,Hospice care,Transplantation
http://www.riss.kr/link?id=A105923762
국문 초록[abstracts]
본 연구의 목적은 간호대학생을 대상으로 생명의료윤리 교육 이수에 따른 간호대학생의 생명의료윤리 의식, 관련 지식, 인식 및 태도의 차이를 파악한 서술적 조사연구이다. 간호학과 112명을 대상으로 자가 보고식 설문지를 이용하여 자료를 수집하였고 t-test, Chi-Square test, Fisher’s exact probability test, Pearson`s correlation coefficient로 분석하였다. 두 그룹 간에 생명의료윤리 의식의 하위 영역 중 인공수정, 안락사, 장기이식에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 생명의료윤리 의식은 인체조직기증 및 이식에 관한 태도, 죽음에 대한 인식, 호스피스 완화의료 인식에서 유의한 양의 상관관계가 있었다. 본 연구결과 간호대학생은 생명의료윤리 교육에 참여한 후 인공수정, 안락사, 장기이식에 대한 의식이 통계적으로 유의한 차이를 보였고, 생명의료윤리 의식은 인체조직기증 및 이식에 관한 태도, 죽음에 대한 인식, 호스피스 완화의료 인식과 관련이 있으므로 이를 토대로 생명의료윤리 교육과정에 죽음, 호스피스 완화의료, 인체조직기증 및 이식 관련 다양한 교육과정의 개발 및 적용에 대한 연구가 필요함을 제언한다. 또한 본 연구의 대상자가 일개 대학교를 대상으로 한 연구여서 본 연구결과를 일반화하는데 무리가 있다고 보아 추후 반복연구를 제언하는 바이다.
다국어 초록[Multilingual Abstract]
This study is a descriptive evaluation of the differences in biomedical ethics consciousness, related knowledge, awareness, and attitude of nursing college students according to the completion of biomedical ethics education. The data were collected from 112 nursing students using self-report questionnaires and analyzed by t-test, Chi-Square test, Fisher"s exact probability test and Pearson`s correlation coefficient using SPSS 21.0. There were significant differences between the two groups in the sub-domains of biomedical ethics consciousness, artificial insemination, euthanasia and organ transplantation. The biomedical ethics consciousness was positively correlated with attitudes toward human tissue donation and transplantation, awareness of death, and awareness of hospice palliative care. The results of this study showed that after participating in the biomedical ethics education, nursing college students had statistically significant differences in the consciousness of artificial insemination, euthanasia, and organ transplantation. Moreover, the consciousness of biomedical ethics was related to attitude toward human tissue donation and transplantation and awareness of hospice palliative care. Based on the results of this study, we would like to suggest the need for development of various curricula related to death, hospice palliative care, human tissue donation and transplantation in the biomedical ethics curriculum. In addition, as the study was conducted in a single college, it is difficult to generalize the results; therefore, additional studies at different facilities are recommended.
목차[Table of content] 요약 Abstract 1. 서론 2. 연구 방법 3. 연구 결과 4. 논의 5. 결론 및 제언 References