의료기기산업은 다양한 제품군으로 점차 복잡화 및 다양화되며, 정부의 의료정책 및 관리제도의 영향도가 높고, 의료기관 등 수요가 한정되어 있으며, 연구개발에 대한 지속적 투자가 필요한 산업이다(서건석,2016). 의료기관에서의 의료기기 구매는 사용부서와 구매부서, 최고경영층등 다양한 이해관계자들의 의사결정 과정을 통해 이루어진다. 사용부서에서는 의료기기 필요성에 의해 새로운 의료기기에 대한 구매요청을 하게 되고, 구매부서에서는 다양한 의견의 조율과 협의가 이루어져 입찰이나 수의계약 등을 통해 최종 구매가 이루어진다. 이때 사용부서는 잠재적인 공급업체의 탐색 및 적격요건들의 결정을 하게 되는 의료기기 도입의 주도적인 역할을 하게 된다(여진동,2008). 즉 의료기기 구매 요청 시 많은 부분들을 고려하여 다양한 정보를 취합하고 의료기기의 데모평가나 시장조사 등의 방법으로 구매계획을 하고 분석하여 최적의 스펙을 가진 의료기기를 선별해야 한다. 하지만 현실적으로 구매계획을 위한 정보탐색은 비전문적이고 단순하다. 전문 의료기기의 경우 온라인 쇼핑에 대한 유통 인프라가 잘 구축되어 있지 않아 주된 정보의 획득은 영업사원이 제공하는 정보나 타 기관 사용부서의 의견을 공유하는 정도이다. 의료기기를 필요로 하는 소비자는 구매행정에 비전문가로 정보획득에 대한 전문노하우가 부족할 수밖에 없고 정보의 비대칭으로 인해 선택의 어려움을 겪는다.
따라서 본 연구에서는 선행연구 자료를 분석하고 식품의약품안전처와 건강보험심사평가원 등에서 제공하는 공공데이터를 기반으로 의료기기정보를 한눈에 비교하고, 검색할 수 있는 웹 사이트를 제작 하였다. 전문가 자문을 통해 소비자에게 제공 가능한 정보의 범위를 정해 합법적이고 유용한 의료기기 정보를 제공 하고, 공공데이터와 의료기기 업체 정보를 활용하여 의료기기 정보를 업로드하고 사용자게시판을 통해 자유로운 정보공유가 가능하도록 하였다.
본 캡스톤에서는 웹 사이트를 통해 소비자와 공급자간의 정보 비대칭 문제를 완화하여 소비자가 필요로 하는 정보들을 최대한 구현하려고 하였다. 바람직한 의료기기 활용을 위해서는 의료기기 사용자나 최종 소비자가 합리적인 선택이 가능한 환경이 필요하다. 그러기 위해서 정부는 소비자와 공급자의 중간매개자 역할을 함과 동시에 지속적인 웹 사이트의 관리와 개발에 대한 지원이 필요하다. 정부지원을 통해 의료기기정보 검색사이트가 지속적으로 활성화 된다면 의료기기업체의 공정한 경쟁과 온라인 마케팅 활용은 물론 소비자의 다양하고 적극적인 정보탐색이 가능하며 나아가 복잡한 유통구조 개선을 통해 투명한 의료기기 산업의 관리가 가능해질 것으로 기대된다.
Medical equipment industry is increasingly complex and diversified into a wide range of products, and has highly impacted on government health care policies and management systems. It also has been limited demands for health care institutions, and requires continuous investment in R&D (Seo,Gun-seok, 2016). Purchase of medical equipment at health care institutions has been done through decision-making processes of various stakeholders in hospital, such as the users, the purchasing department, and CEO. The users request the purchase of new medical equipment based on their needs and while the purchasing department coordinates and consults the various opinions to make final purchases through bids or private contracts. The users will then play a leading role in the adoption of medical equipment to explore potential suppliers and make decisions on eligibility requirements (Yoo,Jin-dong, 2008). In other words, medical equipment with optimal specifications should be selected by collecting various information considering many aspects of medical equipment purchase requests and analyzing their purchase plans in such a way as demonstration assessment or market survey.
Realistically, however, there are limited and simple to medical device information retrieval activity for purchasing plans. In the case of professional medical equipment, the distribution infrastructure for online shopping is not well established, so obtaining primary information is to share the opinions of salespeople and users in other hospitals. Consumers who need medical equipment are not the experts of purchasing administration, therefore, they have been difficult to choosing because of the asymmetry of information.
In this study, a website was created for analyzing prior research datas and comparing and retrieving medical equipment information at a glance based on public data provided by the Ministry of Food and Drug Safety and Health Insurance Review and Assessment. Throughout the expert’s advices, the useful information of equipment is provided, and upload medical equipment information by utilizing data from public and manufacturers. In addition, it shares user bulletin board.
This Capstone tried to mitigate the problem of information asymmetry between consumers and suppliers through its website to make the most of the information consumers need. Desired use of medical equipment require an environment in which medical equipment users or end consumers can make reasonable choices. To do so, the government needs to act as an intermediary for consumers and suppliers while also providing support for ongoing management and development of websites. If the medical equipment information searching site is continuously activated through government support, it is expected that fair competition of medical equipment , online marketing. Consumers will be possibly search diverse and active information and medical device industry will be managing to open and be clear through complex distribution structure improvement.
목차
Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 선행연구 5
1. 의료기기 산업의 현황 및 분석 5
2. 국내 의료기기 구매프로세스 현황 13
3. 국내 의료기기 정보제공 현황 18
Ⅲ. 캡스톤 설계 24
1. 캡스톤 수행개요 24
2. 캡스톤 수행방법 25
3. 캡스톤 추진체계 26
Ⅳ. 캡스톤 수행결과 28
1. 의료기기관련 전문가자문 결과 28
2. 의료기기 정보검색 사이트 구성요소설계 37
3. 웹 사이트 구축 39
4. 고찰 42
Ⅴ. 결론 및 제언 44
참고문헌 48