awareness and death preparation attitude between gender, age and job, and analyze the education so it makes basic data of the experiential christianity ‘Death Preparation data in order to improvement of death quality and completion of
religious belief for christians. The purpose of death preparation education is to make life more meaningfully and
get ready for the death comfortably according to correctly understanding death. The understanding of death is understanding of life, so the death preparation education
is education of the death which means life education. These death education is needed for christian, thus, development and research of the christianity death
preparation education has been needed This thesis is to figure death awareness through Sam-il church death preparation education participation decision Object of thesis were total 290 people, 14 church 169 christian who participated in death preparation of Sam-il church, and 121
christian who did not participated in death preparation. 20 questions of death awareness, 6 questions of death preparation attitude and 20 questions of education contents through survey and personal interview made well qualitative research.
Collected survey paper was analyzed with frequency, dispersion and exploratory factor analysis.
Those research result brings differences of death awareness whether participated death preparation education or not. Participant of education showed higher death meaning, afterlife view and life respect which is a subordinate concept of death awareness than non participant of education, and even death fear showed lower
than them. Also, there were death awareness differences between men and women which means gender differences. Men showed a positive response on death
awareness than women. Result brings a confirm that Women recognized Death a fear and anxious factor than men. Job differences also made difference of death
awareness. Pastors were more positive than other laity on death awareness. death preparation attitude were followed by a will, organ donation and death insurance.
The most place where people want to dead was their own home, and cremation was the most way of death.
The most meaningful program about the analysis of the death preparation education was a making a written will, experience of lay out and the last meal.
59.2% of participants answered that death preparation education must be distinguished between christian and normal people in religious way. 86.3% answered they would recommend this education to their friends. 81.6% answered there religious life has been changed to more positively and impassionedly after education due to well developed after life view.
After all these result of research, these Experiencing death preparation education of Sam-il church must be wide spread based on a view of life and death of the bible. First, pastors should be interested and understanding in death preparation education. second, we need to diversify these education, thus we need to train many death preparation education experts.
국문초록
본 연구는 익산 삼일교회 죽음준비교육에 대한 사례연구로서 교육 참여 여부에 따라 죽음인식 정도의 차이를 알아보고자 하였다. 이외에 대상자의 죽음준비태도를 확인하며, 교육 내용을 추가로 분석하여 기독교인의 죽음의 질 향상과 죽음준비교육의
기초자료를 마련하고자 하였다. 죽음준비교육은 신앙적으로 죽음을 바르게 이해하게 하여 삶을 보다 의미 있게 살도록 하고, 언젠가 맞이하게 될 죽음을 편안하게 맞이할 수 있도록 하는 것이다. 죽음의 이해는 삶의 이해이므로 죽음준비교육은 죽음 교육이자 삶의 교육 곧 생명교육이다. 이러한 죽음교육은 기독교인들에게도 필요하며 기독교 죽음준비교육 프로그램의 개발과 연구가 필요하다. 이에 본 연구는 성경적 내용을 기반으로 한 체험적 프로그램인 삼일교회 죽음준비 교육에 참여여부에 따른 죽음인식을 알아보고자 하였다. 대상자는 삼일교회의 죽음준비교육에 참여했던 14개 교회 기독교인 169명과 참여하지 않은 기독교인 121명으로 총 290명이다. 죽음인식 조사 20문항, 기타분석으로 죽음준비태도 6문항 그리고 교육 내용에 관한 20문항의 설문지와 개인 인터뷰를 통한 질적 연구를 하였다. 수집된 설문지는 빈도분석, 분산분석, 탐색적 요인분석을 활용하여 분석하였다. 연구 결과는 죽음준비교육 여부에 따른 죽음인식에 차이가 있었다. 교육 참여자가 비참여자보다 죽음인식에 대한 하위요인으로 죽음의미, 내세관, 생명존중은 높게 나타났으며, 죽음불안은 더 낮게 나타났다. 성별에 따른 죽음인식에는 유의한 차이가 있었다. 남성이 여성보다 죽음인식에 긍정적으로 나타났다. 여성이 남성에 비해 죽음을 두려움과 불안한 요인으로 인식하고 있는 것으로 확인되었다. 직분에 따라서 죽음인식에 유의한 차이가 있었다. 목회자가 다른 평신도집단보다 죽음인식에 긍정적으로 확인되었다. 죽음준비의 태도에 대해서는 유언장, 장기기증, 사망보험가입 등의 순으로 죽음준비를 하고 있다고 확인되었고, 임종을 맞이하고 싶은 장소는 내 집이 가장 많았으며, 장묘방식은 화장을, 화장 후 자연장을 가장 많이 선택하였다.
죽음준비교육 내용에 관한 분석은 가장 의미 있었다고 응답한 프로그램은 유언장작성, 입관체험, 최후의 만찬 순이었고, 응답자의 59.2%가 기독교인과 일반인의 죽음준비교육이 구별되어야 한다고 하였으며, 86.3%의 대부분의 교육 참여자가 타인에게
교육을 추천한다고 하였다. 교육 후 신앙생활을 더 열심히 하게 되었고, 내세관이 더욱 확실히 하게 되었다고 응답하여 교육 참여자의 대다수인 81.6%가 죽음준비교육 후에 신앙생활이 긍정적으로 변화된 것으로 나타났다. 위와 같은 연구결과를 볼 때 성경의 생사관을 기본으로 하여 교육하는 삼일교회와 같은 체험적 죽음준비교육 프로그램이 앞으로 기독교인들에게 보다 확대되어야 할 것이다. 그러기 위해서는 먼저 목회자들의 죽음준비교육에 대한 관심과 이해가 필요하며, 대상별 다양화된 교육을 위해 죽음준비교육 전문가를 양성해야 한다.
목차
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 3
3. 용어 정의 4
II. 문헌고찰 6
1. 죽음에 대한 성경적 이해 6
1) 구약에 나타난 죽음 6
2) 신약에 나타난 죽음 10
2. 기독교 죽음준비교육의 목적과 현황 15
1) 기독교 죽음준비교육의 목적 15
2) 기독교 죽음준비교육의 선행연구 20
3) 기독교 죽음준비교육의 현황 24
III. 연구방법 28
1. 연국설계 28
2. 연구대상 및 자료 수집 28
3. 연구방법과 연구내용 28
4. 조사도구 29
5. 자료 분석 방법 31
6. 삼일교회 죽음준비교육 프로그램 31
1) 프로그램의 특징 31
2) 교육 내용 33
(1) 오리엔테이션 34
(2) 이론 교육 34
(3) 최후의 만찬 34
(4) 유언장 작성 35
(5) 세족식 37
(6) 입관체험 38
(7) 유언 나눔 39
IV. 연구결과 41
1. 연구결과 41
1) 조사대상자의 일반적 특성 41
2) 조사대상자의 죽음인식 42
(1) 성별에 따른 죽음인식 차이 44
(2) 연령과직분에 따른 죽음의미의 차이 45
(3) 연령과 직분에 따른 내세관의 차이 45
(4) 연령과 직분에 따른 죽음불안 인식의 차이 46
(5) 연령과 직분에 따른 생명존중 인식의 차이 47
3) 죽음준비교육 참여 여부에 따른 죽음인식 차이 비교 48
4) 죽음준비에 대한 태도 분석 49
5) 죽음준비교육 프로그램 내용 분석 52
2. 질적 조사-죽음교육 이후 변화된 삶 조사 (인터뷰) 56
V. 논의 59
VI. 결론 및 제언 63
1. 결론 63
2. 제언 65
참고문헌 67
ABSTRACT in English 71
부록 73