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글 수 4,668
발행년 : 2010 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 經營學硏究 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A100856773 
바이오테크 기업의 기술영역 변화와 제약회사와의 전략적 제휴
= Technology Scope Changes and Repeated Partnerships in U.S Biotechnology Firms: The Impact of Peripheral Changes and Core Changes

                                   

  • 저자명

    윤우진(Woo Jin Yoon),송재용(Jae Yong Song)                                               

  • 학술지명

    經營學硏究             

  • 권호사항

    Vol.39 No.1 [2010]                                                          

  • 발행처

    한국경영학회                 

  • 발행처 URL

    http://www.kasba.or.kr

  • 자료유형

    학술저널

  • 수록면

    107-127(21쪽)

  • 언어

    Korean

  • 발행년도

    2010년

  • 등재정보

    KCI등재

  • KCI 피인용횟수

    3                                                                                                                                

  • 초록 (Abstract)
    • 본 연구는 소규모 바이오테크 기업과 대규모 제약회사 간에 발생하는 반복 제휴형성(repeated partnership)을 바이오테크 기업의 초기 제휴시점을 기준으로 한 기술영역의 변화에 초점을 두고 관...
  • 본 연구는 소규모 바이오테크 기업과 대규모 제약회사 간에 발생하는 반복 제휴형성(repeated partnership)을 바이오테크 기업의 초기 제휴시점을 기준으로 한 기술영역의 변화에 초점을 두고 관찰해 보았다. 조직의 정체성(organizational identity)과 이러한 정체성 변화에 따른 오디언스(audience)의 반응을 기반으로 하는 최근의 이론적, 경험적 연구결과를 토대로 연구가설을 설정하고, 이를 미국의 소규모 바이오테크 기업과 대규모 제약회사 간에 발생한 제휴관계의 쌍(pair)을 분석단위로 하여 사건사 분석(event history analysis)을 통해 실증분석 하였다. 분석 결과, 바이오테크 기업의 주변 영역의 기술적 변화(peripheral change)는 반복 제휴관계의 가능성(likelihood)에 유의미한 영향력을 관찰할 수 없었지만, 핵심영역의 기술적 변화(core change)의 경우 반복 제휴관계가 발생할 가능성에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 바이오테크 기업의 기술적 지위가 높은 경우 핵심영역의 기술적 변화가 반복 제휴관계 형성의 가능성에 미치는 부정적 효과를 더욱 강화하는 것으로 나타났다.

  • 초록 (Abstract)
    • This study investigates whether a change in technology scope affects the likelihood to establish repeated alliance formation between small and medium sized biotechnology firms and large, established pharmaceutical companies in the U.S. biotechnology s...
  • This study investigates whether a change in technology scope affects the likelihood to establish repeated alliance formation between small and medium sized biotechnology firms and large, established pharmaceutical companies in the U.S. biotechnology sector. To address this question, we employ "the organizational identity" literature, which has recently drawn attention in organizational sociology and economic sociology. We conceptualize the repeated tie formation between a pair of organizations with an existing tie as an event when an audience organization-an established pharmaceutical company in our study-decides to re-partner with the candidate organization-a biotech venture in our study-based on the signal that the audience organization receives from its existing partner. In this study, we consider technological identity (i.e. technology scope) as an important evaluative dimension. We suggest that the audience organization is likely to penalize the candidate organization with an incoherent technological identity by deciding not to establish a repeated relationship. The main research question of this study is as follows: To what extent a change in technology scope of a biotechnology firm influences the likelihood of the repeated alliance formation with an established pharmaceutical firm? We also examine the moderating effect of technological status on the main effect (the relationship between a change in technology scope and the repeated alliance formation with an existing partner). Specifically, we propose the following hypotheses: H 1: Peripheral changes in the technology scope of a biotechnology firm have no significant impact upon the likelihood of repeated ties between the biotechnology firm and an incumbent pharmaceutical firm. H 2: The likelihood of repeated ties between a biotechnology firm and an incumbent pharmaceutical firm is negatively related to the core changes in the technology scope of the biotechnology firm. H 3a: The negative effect of the core changes in the technology scope of a biotechnology firm on the likelihood of repeated ties with an incumbent pharmaceutical firm is weaker for the biotechnology firm with higher technological status (the greater the status of the technology that the biotechnology firm has). H 3b: The negative effect of the core changes in the technology scope of a biotechnology on the likelihood of repeated ties with an incumbent pharmaceutical firm is stronger for the biotechnology firm with higher technological status (the greater the status of the technology that the biotechnology firm has). To examine the above hypotheses, we use data of alliance relationships between large, established pharmaceutical companies and small and medium-sized biotechnology firms over a five-year period. Focusing on the partnership formed between biotechnology firms and established pharmaceutical firms as the unit of analysis, we examine whether a change in the coherent technological identity of a candidate biotechnology company influences the probability of repeated alliance formation. Using event history analysis, we find support for the negative effect of technology scope change of a biotechnology firm on the likelihood of the repeated partnership. We also find that the negative effect of major technology scope change of a biotechnology firm on the likelihood of repeated ties is stronger if the biotechnology firm has higher technological status.
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